Annons:

Tuesday 24/04 11:16

Vilken marknadsför Karlskrona?

Våren har kopplat greppet om oss. Vi öppnar snart dörren till sommaren - till semester och lediga dagar. I landets samtliga kommuner pågår arbetet att få sälja in sin stad till just dig. Få dig att lägga en del av dina semesterpengar i deras miljö. I hela sydostregionen sker ett liknande arbete, men när man jämför Karlskrona med exempelvis Växjö är skillnaden gigantisk.

Det är inte bara på isen som Växjö har ett rejält försprång gentemot Karlskrona. Även sättet att nå ut och presentera sin stad skiljer sig markant.

Medan Karlskrona, med en dåres envisenhet, blickar mot himlen och tolkar olika mätinstrument varje sommar för att komma fram till att det finns flest soltimmar i staden.

Vita emblem med text i orange trycktes upp för att påminna om den sol som alltid lyser i Karlskrona.

Men nu är solen i moln och någon plan B verkar långt borta.

Växjö däremot fortsätter envist att bearbeta närområdet. De satsar en rejäl slant på en välgjord tidning - "Växjö" - som delas ut i flera olika städer och län.

Här får du på ett lättillgängligt sätt en överblick på sommarens utbud i Växjö.

Karlskronas motsvarighet är i jämförelse en grå tidskrift med dålig lyskraft.

Här är det mer fokus på de styrande i kommunen, på olika byggplaner etc. Visserligen intressanta ur ett perspektiv, men att få sommarlediga människor i den södra delen av landet att turista i stan genom att berätta om byggnationer som ska vara klara långt fram i tiden är tämligen meningslöst.

Det borde gå att forma en tidning som både lockar till läsning, få folk att gå in på bokningssajter och låsa några dagar i sommarkalendern i just Karlskrona?

Det har talats om att det är för dyrt att göra en tidning på det sätt som Växjö gör. Utgivningen till andra städer och län är också en för dyr kostnad, enligt kommunen.

Frågan är hur man räknar i både det lilla och långa perspektivet?

Fler sommargäster innebär fler gästnätter, mer pengar i de lokala handlarnas kassor och en ökad beläggning på de kommunala turistanläggningarna.

I det långa loppet ger också fler besökare ringar på vattnet. Gäster i Karlskrona berättar för vänner och bekanta om de olika smultronsställen som finns i staden bara några mil bort.

Nu verkar kommunens hållning vara att ligga kvar med samma budget gällande sin informationstidning. Ge ut den på samma sätt och med samma spridningsområde.

Det ger väldigt få besökare.

Då lutar sig kommunen mot Lövmarknaden, Hasslöfestivalen och Skärgårdsfesten.

Okej, tre tunga evenemang. Men om man lägger ihop antalet dagar som dessa arrangemang pågår så kan de räknas på fingrarna som rymmer dina händer.

Det borde vara en självklarhet att hitta en formgivning som passar - ett innehåll som tilltalar. Det borde också gå att hitta en väg för att nå ut till fler.

Nu väntar vi sommaren 2018.

Hur ska den bli?

Utan att säga för mycket lär det vara stor skillnad i besöksantalet mellan Växjö och Karlskrona.

Hur stort?

Ja, i paritet i samma storlek som mellan städernas ishockeylag...
FREDRIK PERSSON 

Annons:

Monday 23/04 11:45

Kreativiteten blev hans död

Tim Bergling är död. En av de främsta musikskaparna är borta. Den 20 april dog Avicci - 28 år gammal. Kärleken till musiken blev till slut det som satte punkt för allting.

Tim Bergling är 22 år. Han kämpar för att nå ut med sin musik. Få leva drömmen.

Möjligheten kommer någon månad efter 22-årsdagen. 22 oktober 2011 släpptes "Levels". "Levels" fick en grammis för "Årets låt" och blev nominerad till en Grammy.

Fem dagar efter hans 24-årsdag, den 13 september 2013, kom så debutalbumet som skulle få hela världen på fall. Albumet "True" såg dagens ljus och alla blickar riktades mot killen med kepsen från Stockholm

Drömmen hade slagit in. Blivit sann. Nu dansade alla till hans musik. Tim bergling hade nått toppen och Avicci blev hans alias.

"Wake me up",  med sång av Aloe Black, blev listetta i över 60 länder och musiken hade nått även de högsta politiska kretsarna. I februari 2014 tilldelades Avicci Regeringens Musikexportpris och på så sätt en officiell "handelsvara" som inte bara skulle vara tillgänglig för fansen utan också beredd att stå bredvid det politiska etablissemanget.

När fotbollsspelet Fifa 2015 gavs ut var det Avicii som skapat ledmotivet.

Ett år senare - i början av 2016 - kom beskedet som chockade musikvärlden: Avicci meddelade att han skulle sluta turnera. 26 år gammal.

Beskedet mottogs med förtvivlan av fansen och av mängder av frågor från musikbranschen. Avicci bröt med sin manager och ville i framtiden nå sin kärlek: att få producera musik och slippa stå framför ett hysteriskt publikhav.

Han fortsatte att göra musik och målsättningen var att få klart ett nytt album. Det lyckades också, enligt skivbolaget.

Enligt skivbolagschefen Neil Jacobsen (Geffen Records) var allting klart.

Den 18 april betraktade alla inblandade att "det bästa albumet i Aviccis karriär" var färdig producerat.

Två dagar senare - den 20 april 2018 - hittades "Avicci död i Omans huvudstad Muskat.

En hel musikvärld försöker ta in, förstå och bearbeta borgången.

Ingen förstår hur det har kunnat skett.

Ett nytt album låg klart - betydligt bättre än "Levels" enligt skivbolaget - och världen väntade.

Det kanske var den insikten som blockerade Tim Bergling. Han som en gång lämnat scenen eftersom han inte klarade av att åka världen runt och pumpa ut sin musik. Bara blotta tanken på att få/tvingas (?) göra samma resa igen med det nyproducerade albumet skapade en oro inför framtiden.

Dödsorsaken är inte känd, men polisen har i ett uttalande meddelat att det inte ligger något brott bakom dödsfallet och att de har en "klar bild över det som hänt".

Uttalanden som givetvis väcker frågor.

Men spekulationer kring hur en 28-årig kille med världen för sina fötter avlider är inte rätt. Inte för någon.

Det kan bara i sammanhanget slås fast att vänner är de som verkligen bryr sig. Vänner som vågar ta drastiska och tunga beslut. Vänner som finns där både när himlen ler och när allt verkar hopplöst. Vänner som du kan ty dig till 24/7.

Tim Bergling gav av sig själv och lät miljoner av fans få en del av honom.

Men trots all framgång, försäljningssuccér och listettor fanns det ingen som kunde hjälpe honom när han bad om en enda sak, nämligen: "Wake me up"
FREDRIK PERSSON

 

Annons:

Wednesday 18/04 12:05

KHK-bossen Charlotte Gustavsson i knytblus?

I knytblusens tid, där litteraturens stjärna slocknar, finns fragment inom andra sektorer där det är kvinnorna som får ta konsekvenserna för en svag verksamhet. Vi ser det nu - vi såg det då. Färskaste exemplet i Blekinge är utan tvekan Karlskrona Hockeyklubbs före detta vd Charlotte Gustavsson. Hon mer eller mindre trängdes bort av en mansdominerad styrelse. Ännu en knytblus som förpassas ut i kylan.

KHK hade varit extremt noggranna när valet på ny klubbdirektör skulle göras inför säsongen 2017/18. Flera rekryteringsbyråer anlitades för att syna de ansökningar som kom in. Efter en längre tids granskning framstod 38-åriga Charlotte Gustavsson från Karlstad som den mest lämpliga för jobbet.

Charlotte Gustavsson kom närmast från ett vd-uppdrag inom Modo Hockey och hon blev därmed den första klubbdirektören för ett SHL-lag.

I Karlskrona virvlade hon in. Hon lanserade kundvagns-race,  "kiss-cam" och åkte båt i skärgården tillsammans med tränaren Ove Molin. Sedan åkte hon båt en gång till och det blev kännbart.

På KHK:s kickoff på färjan till Polen hamnade ett delikat ärende mitt i Charlotte Gustavssons knä. Klubbens sportchef blev så redlöst berusad att han blev inlåst i en hytt för att minimera de skador han orsakade genom sitt beteende.

När färjan lagt till i Karlskrona kom media som ett brev på posten (nåja) och ställde frågor.

Charlotte Gustavsson svarade ärligt att :det här var det värsta i mitt liv. Att se en nära medarbetare så berusad gjorde mig ont. Jag ska nu se till att hjälpa honom med rehab".

Några dagar efter det uttalandet meddelade styrelsen, där sportchefens bror är ordförande, att de tar över rehabiliteringen av sportchefen och att klubbens vd inte längre har någon del i denna fråga.

Det var det första rycket mot knytblusen.

Charlotte Gustavsson fick utstå ännu mer i en värld där merparten av besluten fattas av män och där rangordningen är klar från början.

Charlotte Gustavsson skulle inte växa sig större än klubben. Oavsett hennes titel skulle hon hållas i strama tyglar.

Situationen blev till slut ohållbar.

Nio månader efter att KHK:s ordförande överräckt en matchtröja i orange färg - obs: ingen knytblus! - så kom beskedet att Charlotte Gustavsson lämnar klubben.

Officiellt meddelar klubbens styrelse att det var ett gemensamt beslut, men frågan är om det var det?

Klubben tillsatte fyra (!) klubbdirektörer - hämtade från ekonomi, marknad, media och restaurang - samtliga män för att efterträda det jobb som en ensam kvinna skött tidigare.

Det som tyder på att sanningen ligger någon annanstans är att Charlotte Gustavsson redan var i Karlstad, där solen placerats i regntunga moln, när klubben meddelade sitt beslut.

Det kostar på att vara vd för en förening eller företag.

Smällarna kommer och det gäller att klara av dem.

I det läget kanske en rustning är bättre än en knytblus?

FREDRIK PERSSON

Annons:

Tuesday 17/04 12:24

Vem tjänar på Majblomman?

Nu är de här: försäljarna som dyker upp snabbare än blixten och vill få dig att köpa en nål med färgglatt motiv på toppen. Årets Majblomma är här och med den tusentals barn som febrilt försöker sälja sin ranson. Men frågan är hur pass väl den här omfattande försäljningen följer de instruktioner som följer med skolans läroplan. Det är bra att barn hjälper andra barn, men när chefen för alltihopa har en VD-lön förändras bilden. Vem tjänar egentligen på Majblomman.

tPasserar ingången till ICA-butiken. Under min promenad från att jag hämtat min kundvagn till dess jag dragit kortet för min självscanner, så blir jag tillfrågad tre (3) gånger om jag vill köpa årets majblomma. Det är en närmast nitisk försäljarkår som näst intill barrikaderar ingången på ICA-butiken. Det jag noterar är att det inte märks någon glädje bland barnen som säljer. Inte någon entusiasm utan det hela handlar mest om att ställa frågan och sedan hoppas att det går fort att avyttra blommorna.

Hur kul de här barnen tycker det är att sälja majblomman är svårt att få en bild av. Men mitt intryck är att de inte säljer det här för att de gillar det. De säljer majblomman för att det är en del av det som ska göras i skolorna under april-månad.

Men frågan är vem som vinner på det här i längden. För 20 år sedan uppstod samma diskussion - samma irritation kring försäljningstekniken. Då rasade försäljningen och organisationen som står bakom majblomman höll på att duka under ekonomiskt.

Nu är situationen en annan. I tider där bomber skickas mot beställda mål, människor grävs fram ur ruinen och flyglarmen plågar en hel befolkning, så växer välviljan att hjälpa till. Majblomman blir ett sätt att visa omgivningen att du bryr dig. Ungefär på samma sätt som ett armband på en festival symboliserar gemenskap - vi vill samma sak och vi vill göra det tillsammans.

Det är många gånger därför som det blir tomt i barnens försäljningspärmar. Du vill helt enkelt inte vara den som står utan den där majblomman på kavajslaget när du möter en bekant på stan. Du känner ett yttre tryck att köpa blomman och fästa den på dig. Som en gest - en röst - att du bryr dig precis lika mycket som din vän när det handlar om välgörenhet.

Gott så.

Men när man tittar närmare på organisationen bakom Majblomman så finns det anledning att ifrågasätta hela apparaten.

När avgående generalsekreteraren Lena Holm för sex år sedan gick ut och kommenterade sin lön, så låg den på 60 000:- i månaden.

När Majblommans Riksförbund presenterade hennes efterträdare - Tove Lindahl Greve - så ligger hon några snäpp över hennes föregångares lönenivå.

Det är med andra ord en väl tilltagen chefslön - ungefär på kommunalrådsnivå - som varje månad plockas ut. Varje månad. Året om.

För barnen som skriker sig hesa för att sälja blommorna är arbetstiden visserligen betydligt kortare, men frågan är om inte barnen uträttar mer under sin tid som föräljare än vad generalsekretaren gör?

Och frågan är om inte barnen bidrar till lönenivån genom sin försäljning?

Visserligen hamnar en väsentlig del till behövande. Gott så.

Men då kan man i sammanhanget tycka att generalsekreteraren Tove Lindahl Greve borde ta ut en liten del av sin månadslön och köpa en ansenlig mäng majblommor.

Men det sker knappast.

Det skulle snarare vara ett aprilskämt om den frågan kom upp.

Nej, administrationen ska sitta i slutna rum medan barn runt om i hela Sverige under flera timmar varje dag springer fram och tillbaka för att sälja majblommorna.

Rätt eller fel?

FREDRIK PERSSON

Annons:

Monday 16/04 12:05

I en förljugen värld...

Vi är ständigt på språng. Rentav på flykt. Vi vill bort från det jobbiga, svåra, tunga - hamna på en trygg plats, där vi vet svaret på alla livets frågor.
Under denna resa är det mobilerna som slår ut allt. Livet på sociala medier hjälper oss att blunda för den verklighet som finns.

Fingrarna glider självsäkert över en display i färg. Hon skickar iväg oönskade inslag med sin högra tumme. Hon är inne i sin värld - hon "Facebookar".

Samtidigt som Donald Trump börjar bomba Syrien tittar hon på upplagda bilder, hur många likes hon fått och vem hon ska "messa" härnäst.

Runtom oss pågår ett inferno av bomber och granater. Det är ett sönderskjutet land som kallas Syrien. USA tog Storbritanien och Frankrike i handen och laddade sin arsenal mot ett land som fortfarande är placerat i krossad cement - i ruiner.

Hon bryr sig inte om "flashen" på hennes mobiltelefon som berättar om bombningarna. Hon är i sin comfort zone. Här finns bara hon och hennes tusentals "vänner".

När vi låser in oss i allehanda sociala medier tar vi också ett avsteg från det som livet egentligen handlar om: möten, gemenskap och samvaro.

Lättare att boka av en lunchdate, träningspass eller läkartid genom några rörelser på mobilens display. Istället för att mötas så hamnar vi allt längre ifrån varandra.

Frågan är vad som kan hindra oss från att ramla ner i de här fällorna?

Vi är köpta av reklamen och vi är trofasta konsumenter.

I mobilreklamen kommer en vacker kvinna ut från ett tåg. Hon ser en vältränad man som sopar perrongen. Hennes Cola Zero glänser i hennes hand, förgyller hennes strupe.

När allt är uppdrucket skickar hon burken till mannen som placerar den i återvinningen.

Cola Zero - den verkliga räddningen och själva bulvanen för vanlig läsk eller ännu en fälla?

Dagligen konsumeras betydligt fler Cola Zero än vanlig Coca Cola. Reklamen om noll - zero - kalorier i läsken gör den accepterad även hos hårt slimmade människor.

Men det alla kostrådgivare och dietister säger är att om du tvunget ska dricka läsk, så ska du dricka vanlig läsk. Inga light-produkter.

Från den värld som kan det här är alltså budskapet tydligt: välj den helröda burken Cola om du ska dricka läsk.

Skälen är flera, men det tyngsta argumentet är att alla light-produkter stimulerar suget. Du blir sugen på att äta mer och ännu mer när du dricker en light-läsk.

Medan en vanlig läsk på ett ganska kraftfullt sätt "mättar" dig, så gör light-läsken tvärtom. Här är dörren öppen till all världens kalorier.

Hur ska vi då ändra oss? Få mer ut av tiden? Hur ska vi kunna klara oss utan dagens moderniteter?

Att få kvinnan som "Facebookar" med en hastighet likt en Formel 1-bil, så är läkningsprocessen lång. Avväjningstiden krävande.

Det skulle kunna gå om en handfull av hennes tusentals "vänner" skulle dumpa mobilerna och möta varandra. Bygga upp en tillvaro - en verklighet.

Det som pågår nu är i många stycken en förljugen värld.

Vi gömmer oss bakom mobilerna.

Vi lever ett liv där och ett liv utanför.

Just nu är balansen lika snedvriden som valet av Coca Cola.

Sociala medier har ett fast grepp om dig. Du hoppar till varje gång det "plippar till" och en ny vän har tillkommit eller ett nytt "likes" har dykt upp.

Vi ska vandra vidare tillsammans. Låt oss någon gång göra det genom att plocka ur öronlurarna och sätta mobilen på ljudlöst i fickan.

Om du gör det, så ska du känna vårens närhet, fåglarnas ljuvliga kvitter och magiska solnedgångar.

Om du gör det här så kommer du så småningom ur den förljugna värld vi kallar sociala medier och Cola Zero.
FREDRIK PERSSON

 

Annons:

Monday 9/04 11:27

Premiär, ekonomi och hockey

Det är den här tiden på årets som i princip allt korsbefruktas. Vintern släpper sitt tag och våren smyger sig fram. Fotbollspremiären går hand i hand med de sista kvalfyllda matcherna inom ishockeyn. Till detta kan läggas den mest uppmärksammade ekonomirapporten som Karlskrona Hockeyklubb aviserat.

Vintern smälte bort ungefär samtidigt som KHK tappade 3-1 i matcher och 37-4 i skott inför sista perioden i match nummer fem. En hockeydröm dog och slog sönder ett helt elitlag.

Fotbollspremiären hade garderat sig mot plötsliva svängningar vädermässigt. Mjällby AIF hade ett stabilt spelövertag men bara 0-0 med sig hem från Husqvarna. På Åvallen i Rödeby spelade FK Karlskrona 1-1 mot Oddevild.

Ekonomin lär gå åt samma hål som det sportsliga för KHK.

Minusresultatet kommer att komma, men frågan är hur pass stort det är?

En del indikationer har kommit att klubben inte kommer att klara den ekonomiska delen nu när det blir spel i Allsvenskan iställer för SHL och 43 miljoner kronor vandrar iväg från klubbens konto.

Det är i många stycken en likartad situation som Mjällby AIF hamnade i efter sitt uttåg från fotbollsallsvenskan. Mjällby valde att behålla organisation, spelarmaterial och den ekonomiska kostymen, trots spel i lägre serie.

Den vägen höll på att bära klubben i konkurs. Nu lyckades klubben få stopp på blödningen och en vist i ststa matchen På Malmö stadion mot Prespa Birlik räddade föreningen från spel i division II.

Efter detta tänkte Mjällby AIF om. Och det har gett resultat. Nu nosar föreningen på nästhögsta serien igen.

KHK kan inte göra samma misstag som tidigare.

Fyra klubbdirektörer måste bli en och detta helst i en kombinerad roll som sportchef.

På sportchefssidan hände det i princip ingenting och här måste nya krafter in.

Mikael Johansson (Krif) och Roger Jönsson (klubblös) skulle kunna vara exempel på en blivande sportchef.

I övrigt kan administrationen halveras.

På spelarsidan har KHK bara ett namn som finns med i tankarna säsongen 2018/19: Marcus Paulsson.

Övriga spelare, frånsett en handfull juniorer, är fria att gå eller stanna efter en ordentlig lönesänkning.

Där står vi nu när våren har brutit sig in och kidnappat snön.

Om några månader, då höstvindarna blåser som allra värst kommer facit.

Mitt tips idag, april 2018, är således:

KHK: klubbdirektör/sportchef Christian Magnusson/Roger Jönsson/Mikael Johansson.

Administration: halverad inför nästa säsong.

Fotbollens division I:

1) Mjällby AIF
4) FK Karlskrona

Så ser det ut - nu kan vi bara invänta det som komma skall.

/Truchno

Annons:

Saturday 7/04 13:39

Ishockeyklubb på Blocket

Det är dagen efter den tyngsta förlusten i klubbens historia.

Det är dagen för ett ishockeylag som ska klara av att hantera den nya verkligheten.

Karlskrona HK prövas nu.

Det arbete som ska göras nu är det viktigaste som klubben står inför sedan nybildandet av föreningen.

Det finns spelare som kommer att lämna - alla kontrakt löper ut pga degraderingen.

Mitt KHK 2018/19 ser ut så här:

Målvakter: Johannes Jönsson, Arvid Holm.

Backar: Bobbo Petersson, David Printz, nyförvärv 1, nyförvärv 2, tre backar från J20.

Forwards: Carl Persson, Daniel Svensson, Kristoffer Söder, Filip Cruseman, Emil Larsson, Joseph Jonsson, fem forwards från J20.

Tränare: Arto Miettinen, Timo Leinonen.

Det är ett lag fjärran från SHL, men det är ett lag som går i takt med vikande intäkter, publiktapp och för stor organisation.

Med den här truppen lär inga minustecken på spelarsidan uppstå.

Det är upp till klubben att bestämma om man vill jobba organisatoriskt som ett "SHL-lag" för att vara förberedda för en eventuell återkomst. I annat fall måste administrationen i föreningen bantas kraftigt.

Om ett tag kommer det ekonomiska beskedet från KHK.

Minus där kommer att förgöra kommande verksamhet.

Men ett nollresultat och stora lönespecifikationer hamnar i papperskorgen - Mattias Guter, Mattias Karlsson, Konstatin Komarek, Martin Paulsson, Joel Kellman, Daniel Gunnarsson, Johannes Jönsson och Johan Holmqvist försvinner.

Övriga avtal ska förhandlas fram.

Nu väntar en viktig säsong och är det någon gång klubben ska göra en nystart så är det inför kommande säsong.

Nu finna inte 45 miljoner kronor att kasta ner i nyförvärvens fickor. Nu finns ett par miljoner att täppa till hål.

På något sätt är det befriande att inte fler "Million dollar babies" får sin plats i NKT Arena.

Nu gäller det att bygga nytt.

Nu gäller det att våga satsa på unga spelare.

Nu gäller det att visa hockey-Sverige att klubben kan spela annat än defensiv hockey.

Kunde Timrå vinna 33 av 62 serie/play off-matcher, så ska Karlskrona göra det.

Den här lördagen solade sig Timrå-spelarna i solen efter frukosten på Scandic. Nu når de snart hemmamark, som från och med nu är pyntad i miljonkuvert ända ut till NHT Arena.
FREDRIK PERSSON

Annons:

Friday 6/04 13:11

Viktigaste ishockeymatchen genom tiderna

Klockan 19.30 fredagen den 6 april 2018 spelas den viktigaste matchen genom tiderna i Blekinge. Karlskrona Hockeyklubb möter Timrå IK  i vad som är så mycket mer än en ishockeymatch.

45 miljoner kronor till segrarna, en fortsatt plats i SHL och en möjlighet att bygga grunden till framtiden betydligt stadigare än tidigare.

Hockeyhistorien i Blekinga har många vackra kapitel - lättlästa och framgångsrika.

Men ingenting av den dignitet som väntar denna fredag finns i historiken.

Visst, Mörrum besegrade Tranås i en kvalmatch 1979 och nådde division I (dåvarande Alsvenskan).

Karlskrona IK var några fladdrande puckar från spel i Elitserien för drygt 25 år sedan.

Däremellan har det kommit viktiga matcher för nybildade Karlskrona HK. Eviga kvalmatcher - de flesta med lyckligt slut.

Nu handlar det om kval igen och matchen mellan KHK och Timrå skockar gamla stormatcher till källsortering.

Det här är den viktigaste och för KHK:s nummer 17 - Joel Kellman - är det de viktigaste 60 minuterna i hans karriär.

Egen produkt med vasst skott, skridskoåkning och spelsinne ärvt av sin far, kommer att spelar för sina KHK-fans.

Spel i SHL nästa säsong ger 45 miljoner kronor. Därtill har KHK kontrakt med 10 spelare (tre backar och sju forwards).

Förlust och spel i Allsvenskan innebär ett par miljoner i stöd och "ett rent blad" vad gäller spelartrupp, organisation och framtid.

Det kommer att bli en av de mest uppmärksammade matcherna hockeysäsongen 2017/18.

KHK har aldrig ramlat ur en serie.

Den här gången betyder inte det ett skvatt.

60 minuter plus eventuell förlängning är det som skickar Karlskorna och Timrå i varsin fil i hockeybanan framöver.

FREDRIK PERSSON

Annons:

Sunday 11/03 11:55

Trukhno log i KHK

Det var den här tredje säsongen som KHK skulle slåss om en slutspelsplats i SHL. Förväntningarna skruvades upp, ny klubbdirektör och sportchef rekryterades och hockeyexperter spådde en blivande förbundskapten för Tre Kronor i KHK-tränaren Ove Molin. Efter polenkryss, kundvagnsrace och över 30 förluster, så är det mindre bokstäver som omger KHK.

Charlotte Gustavsson hämtades från "djungeln", nåja, från en del arbete i exotiska länder, och enda meriten inom ishockeyn kom från en sejour i Modo. Nu skulle hon sätta avtryck i föreningen som andades optimism.

Förre tränaren Per Hånberg hade skickats till fjärran länder, Patric Larsson ersatte Micke Sundlöv (Modo) och Charlotte Gustavsson tog kommandot.

Ett drygt halvår senare är inget sig likt.

Värvade spelare kom, sågs, slogs och förlorade.

Sportchef Patric Larsson misslyckades med att fånga kompetenta spelare i värvningshåven.

Charlotte Gustavsson blev tårögd när företagsnätverket Powerteam visade upp sin insamlade kollekt. Några dagar senare hade hon åkt till Sven Ingvars-land och försökt htta den sol som aldrig lyste mot henne i Blekinge.

Till sist fanns inga livlinor kvar. Eftersom KHK räddat kontrakt genom åren via lysande målvaktsspel: Pontus Hansson, Timo Leinonen, Patrick Gailbraith och Johan Holmqvist, så var det inte direkt sensationellt när 39-årige Johan Holmqvist värvades.

Några veckor på Hotel Conrad och maximalt tio matcher på isen, var faktorer som gjorde Johan Holmqvist att bli ("Blackorange") igen. Desstom skickades några sedlar in på målvaktens lönekonto.

Nu står KHK inför det som klubben brukar ställas inför: kvalspel (undantaget i fjol).

Antingen Leksand eller Timrå är klubbarna som står ivägen för säsong fyra i SHL.

I en tid när många spelare redan sett om sitt hus, låtit agenterna arbeta och blickat mot nästa säsong - nästa klubb - så ska KHK försöka få ihop manskapet.

Nu gäller det att börja vinna igen och det kan säkert gå, men visst saknas "Trucken" vid denn tidpunkt.

"Trucken" är Vyacheslav Trukhno.

Han värvades av KHK från Djurgården 2014. Blev kvar några år, men blev den spelare som avgjorde de viktiga matcherna.2016 hade han gjort noll mål på 38 matcher, men när det skulle avgöras var det Vyacheslav Trukno som avgjorde.

Nu har Trukhno blivit 31 år -  ingen ålder för en KHK-spelare - och tillbringar sin tid i Lorenskog i Norge.

Nu är tiden ute för att få Vyacheslav Trukhno att göra ett beställningsjobb i Karlskrona.

Nu handlar det om att hålla tummarna för andra spelare.

Någon måste ikläda sig "Truckens" roll annars är SHL över för KHK:s del...
FREDRIK PERSSON

 

Annons:

Monday 5/03 14:12

Sista veckan med Christer Björkman?

På lördag tar den slut - årets Melodifestival. En slutpunkt för ett program som varit en följetong i kritikernas värld. Vassa pennor har monterat ner Melodifestivalen till något platt, ogenomtänkt, utdraget och plågsamt. Och frågan är nu om inte festivalgeneralen Christer Björkman lagt handen om sin sista produktion?

Uppvuxen i Borås och sin första kontakt med kändisvärlden tillsammans med Björn Borg och världstjärnorna i Monaco på 1980-talet.

Väl hemma blev "Capello Bella" - en frisörsalong i Borås - den fasta punkten.

Några trevande försök att nå drömmen om en karriär togs via dåvarande "Skivstafetten" och "Svensktoppen". Framgången uteblev men lyckan skulle komma till honom, då han som 35-åring tog sig fram till Melodifestivalen.

Året var 1992 och låten "I morgon är en annan dag" smekte in Christer Björkman som en mjuk nallebjörn i de svenska folkhemmen. Vinst i den svenska uttagningen, men i slutsteget: Eurovision Song Contest i Malmö (Sverige arrangör efter Carola Häggkvists vinst 1991) blev resultatet en missräkning.

Nio poäng och näst sist, men låten bevisade för Christer Björkman att "I morgon är en annan dag".

Han hade fått fäste i branschen och sedan 2002 har den nu 60-årige veteranen, ansvarat för Melodifestivalen.

Frågan är om det blir fler gånger?

Melodifestivalens koncept med flera deltävlingar, tröstande "Andra Chansen" och finalen har tärt på tålamodet hos de allra mest frälsta schlagerfansen.

En tävling där nästan fler bidrag går vidare än slås ut.

En suspekt lottning i utslagningen i "Andra Chansen" gav 50/50-läge för de inblandade.

Tilltron till varumärket har allvarligt naggats i kanten. Schlagerbiljetter säljs på Tradera, kritiker sågar hela spektaklet och till och med hela programmet har lagts ut på Blocket.

Om vi flyttar denna kritik till en annan utsatt position - idrottsvärlden.

Vilken manager eller spelare skulle kunna gå ut och prestera när hela deras grund är underminerad?

Nu försöker Christer Björkman veva igång sitt slaka flaggskepp för ännu en final.

En final med 12 (!) bidrag. En final där kommersialismen slår begåvningen. Där varumärken snyggt paketeras - "Rolandz" - och där barnfavoriter är givna favoriter - Samir & Viktor. Det är här morgondagens musikaliska stjärna ska tändas. Det borde vara en omöjlighet. Men mitt ibland all konfetti, glitter, utskjutande t-shirts, så kanske det enda positiva med Melodifestivalen är:

Årets vinnare kommer äntligen att få ta hand om den stora scen som han skrivit musik för under många år.

På lördag är det "My turn" för den här artisten.

På lördag är det inte i morgon är en annan dag.

På lördag räddar en enda person en Melodifestival som tvingats se hur publiken "gjort slut".

På lördag finns det bara plats för en.

Grattis redan nu till segern - John Lundvik!
FREDRIK PERSSON