Monday 16 April

I en förljugen värld...

Vi är ständigt på språng. Rentav på flykt. Vi vill bort från det jobbiga, svåra, tunga - hamna på en trygg plats, där vi vet svaret på alla livets frågor.
Under denna resa är det mobilerna som slår ut allt. Livet på sociala medier hjälper oss att blunda för den verklighet som finns.

Fingrarna glider självsäkert över en display i färg. Hon skickar iväg oönskade inslag med sin högra tumme. Hon är inne i sin värld - hon "Facebookar".

Samtidigt som Donald Trump börjar bomba Syrien tittar hon på upplagda bilder, hur många likes hon fått och vem hon ska "messa" härnäst.

Runtom oss pågår ett inferno av bomber och granater. Det är ett sönderskjutet land som kallas Syrien. USA tog Storbritanien och Frankrike i handen och laddade sin arsenal mot ett land som fortfarande är placerat i krossad cement - i ruiner.

Hon bryr sig inte om "flashen" på hennes mobiltelefon som berättar om bombningarna. Hon är i sin comfort zone. Här finns bara hon och hennes tusentals "vänner".

När vi låser in oss i allehanda sociala medier tar vi också ett avsteg från det som livet egentligen handlar om: möten, gemenskap och samvaro.

Lättare att boka av en lunchdate, träningspass eller läkartid genom några rörelser på mobilens display. Istället för att mötas så hamnar vi allt längre ifrån varandra.

Frågan är vad som kan hindra oss från att ramla ner i de här fällorna?

Vi är köpta av reklamen och vi är trofasta konsumenter.

I mobilreklamen kommer en vacker kvinna ut från ett tåg. Hon ser en vältränad man som sopar perrongen. Hennes Cola Zero glänser i hennes hand, förgyller hennes strupe.

När allt är uppdrucket skickar hon burken till mannen som placerar den i återvinningen.

Cola Zero - den verkliga räddningen och själva bulvanen för vanlig läsk eller ännu en fälla?

Dagligen konsumeras betydligt fler Cola Zero än vanlig Coca Cola. Reklamen om noll - zero - kalorier i läsken gör den accepterad även hos hårt slimmade människor.

Men det alla kostrådgivare och dietister säger är att om du tvunget ska dricka läsk, så ska du dricka vanlig läsk. Inga light-produkter.

Från den värld som kan det här är alltså budskapet tydligt: välj den helröda burken Cola om du ska dricka läsk.

Skälen är flera, men det tyngsta argumentet är att alla light-produkter stimulerar suget. Du blir sugen på att äta mer och ännu mer när du dricker en light-läsk.

Medan en vanlig läsk på ett ganska kraftfullt sätt "mättar" dig, så gör light-läsken tvärtom. Här är dörren öppen till all världens kalorier.

Hur ska vi då ändra oss? Få mer ut av tiden? Hur ska vi kunna klara oss utan dagens moderniteter?

Att få kvinnan som "Facebookar" med en hastighet likt en Formel 1-bil, så är läkningsprocessen lång. Avväjningstiden krävande.

Det skulle kunna gå om en handfull av hennes tusentals "vänner" skulle dumpa mobilerna och möta varandra. Bygga upp en tillvaro - en verklighet.

Det som pågår nu är i många stycken en förljugen värld.

Vi gömmer oss bakom mobilerna.

Vi lever ett liv där och ett liv utanför.

Just nu är balansen lika snedvriden som valet av Coca Cola.

Sociala medier har ett fast grepp om dig. Du hoppar till varje gång det "plippar till" och en ny vän har tillkommit eller ett nytt "likes" har dykt upp.

Vi ska vandra vidare tillsammans. Låt oss någon gång göra det genom att plocka ur öronlurarna och sätta mobilen på ljudlöst i fickan.

Om du gör det, så ska du känna vårens närhet, fåglarnas ljuvliga kvitter och magiska solnedgångar.

Om du gör det här så kommer du så småningom ur den förljugna värld vi kallar sociala medier och Cola Zero.
FREDRIK PERSSON