Tuesday 24 April

Vilken marknadsför Karlskrona?

Våren har kopplat greppet om oss. Vi öppnar snart dörren till sommaren - till semester och lediga dagar. I landets samtliga kommuner pågår arbetet att få sälja in sin stad till just dig. Få dig att lägga en del av dina semesterpengar i deras miljö. I hela sydostregionen sker ett liknande arbete, men när man jämför Karlskrona med exempelvis Växjö är skillnaden gigantisk.

Det är inte bara på isen som Växjö har ett rejält försprång gentemot Karlskrona. Även sättet att nå ut och presentera sin stad skiljer sig markant.

Medan Karlskrona, med en dåres envisenhet, blickar mot himlen och tolkar olika mätinstrument varje sommar för att komma fram till att det finns flest soltimmar i staden.

Vita emblem med text i orange trycktes upp för att påminna om den sol som alltid lyser i Karlskrona.

Men nu är solen i moln och någon plan B verkar långt borta.

Växjö däremot fortsätter envist att bearbeta närområdet. De satsar en rejäl slant på en välgjord tidning - "Växjö" - som delas ut i flera olika städer och län.

Här får du på ett lättillgängligt sätt en överblick på sommarens utbud i Växjö.

Karlskronas motsvarighet är i jämförelse en grå tidskrift med dålig lyskraft.

Här är det mer fokus på de styrande i kommunen, på olika byggplaner etc. Visserligen intressanta ur ett perspektiv, men att få sommarlediga människor i den södra delen av landet att turista i stan genom att berätta om byggnationer som ska vara klara långt fram i tiden är tämligen meningslöst.

Det borde gå att forma en tidning som både lockar till läsning, få folk att gå in på bokningssajter och låsa några dagar i sommarkalendern i just Karlskrona?

Det har talats om att det är för dyrt att göra en tidning på det sätt som Växjö gör. Utgivningen till andra städer och län är också en för dyr kostnad, enligt kommunen.

Frågan är hur man räknar i både det lilla och långa perspektivet?

Fler sommargäster innebär fler gästnätter, mer pengar i de lokala handlarnas kassor och en ökad beläggning på de kommunala turistanläggningarna.

I det långa loppet ger också fler besökare ringar på vattnet. Gäster i Karlskrona berättar för vänner och bekanta om de olika smultronsställen som finns i staden bara några mil bort.

Nu verkar kommunens hållning vara att ligga kvar med samma budget gällande sin informationstidning. Ge ut den på samma sätt och med samma spridningsområde.

Det ger väldigt få besökare.

Då lutar sig kommunen mot Lövmarknaden, Hasslöfestivalen och Skärgårdsfesten.

Okej, tre tunga evenemang. Men om man lägger ihop antalet dagar som dessa arrangemang pågår så kan de räknas på fingrarna som rymmer dina händer.

Det borde vara en självklarhet att hitta en formgivning som passar - ett innehåll som tilltalar. Det borde också gå att hitta en väg för att nå ut till fler.

Nu väntar vi sommaren 2018.

Hur ska den bli?

Utan att säga för mycket lär det vara stor skillnad i besöksantalet mellan Växjö och Karlskrona.

Hur stort?

Ja, i paritet i samma storlek som mellan städernas ishockeylag...
FREDRIK PERSSON