Publicerad: Tuesday 28 februari. Uppdaterad: 28/02 19:11
Foto: Karlshamn kommun

Karlshamns kommun har inte köpt journalistik


Annons:

Enligt lokal medierapportering låter det som att Karlshamns kommun har köpt journalistisk bevakning av årets Östersjöfestival av den annonsfinansierade webbtidningen 24Blekinge. Detta stämmer inte!

I avtalet, som festivalkommitténs ordförande Suzanne Svensson och kommunalrådet Per-Ola Mattsson ingått med Limitless Board och företagets styrelseordförande Niklas Mattsson, finns en punkt där det står att ”24 Blekinge ska bevaka festivalen samt användas som reklamkanal”.

– Eftersom Limitless Board och Niklas Mattsson, som ansvarar för försäljningen av annonsytorna på 24Blekinge, inte har mandat att skriva avtal att sälja journalistisk bevakning för 24Blekinges räkning, skulle ett sådant här avtal inte ens vara giltigt. Det är alltså helt fel att påstå att kommunen köper journalistisk bevakning. Vad 24Blekinges journalister och nyhetschef bestämmer sig för att skriva om och bevaka avgör de och ingen annan – och vi skulle aldrig lägga oss i den journalistiska nyhetsbevakningen, säger Per-Ola Mattsson (s), kommunstyrelsens ordförande.

Detta avtal kostar heller inte kommunen ett enda öre - tvärtom. Limitless Boarding betalar 700 tusen kronor till Karlshamns kommun för att de i sin tur ska söka sponsorer och annonsörer till festivalen. Eventuell vinst eller förlust hanteras av Limitless Boarding. Får företaget in mindre än 700 tusen kronor så står företaget för förlusten, och får de in mera pengar så gör företaget vinst på avtalet.

Pressmeddelande av Karlshamn kommun.



Till Startsidan

Dela adress till notisen: