Publicerad: Monday 8 maj. Uppdaterad: 08/05 12:26

Kvinnojouren satsar på rekordstor kampanj


Annons:

Genom den största kampanjen någonsin vill Kvinnojouren Karlskrona uppmärksamma våld i nära relationer. Med hjälp av fem ambassadörer ska företag och privatpersoner inspireras till att stödja verksamheten.

Det är den största kampanjen som Kvinnojouren Karlskrona någonsin har genomfört. Under tio veckor ska våld i nära relationer och jämställdhetsfrågor lyftas genom fem ambassadörer som presenteras i sociala medier, annonser och i en podcast. Först ut är Christer Holmqvist, advokat och delägare i Amber advokater.

– Det här är någonting som engagerar alla. Stödet till kvinnor och ett jämställt samhälle fritt från våld är jätteviktiga frågor som jag gärna ställer mig bakom, säger han.

En ny ambassadör kommer att avslöjas varannan vecka. Alla ambassadörer har olika bakgrund, ålder och anledningar till varför de har valt att engagera sig. Förhoppningen är att även andra ska visa sitt stöd, antingen genom att bli stödföretag eller stödperson, ge ett bidrag eller ställa upp med sin tid. Ulrika Bodin, verksamhetsansvarig på Kvinnojouren, hoppas kampanjen får stort genomslag så att fler kvinnor och barn kan få hjälp.

– Vi vill uppmana till engagemang och medvetenheten kring våld i nära relationer, som är ett allvarligt brott och en viktig jämställdhetsfråga. Därför är det viktigt att hela samhället tar ansvar och visar sitt stöd och engagemang. Vår dröm är att göra det här till en årlig kampanj, säger hon.

Kampanjen kan genomföras tack vare en tävling som anordnades av Infab Kommunikation under Näringslivsdagen. Vinsten var en konsultcheck till ett värde av 5 000 kronor, som fick skänkas till välgörande ändamål. Vinnaren blev Jens Harrysson, näringslivsprofil och försäljningschef på NextJet.

– Det är ett fantastiskt arbete som Kvinnojouren gör. De behövs, framför allt för kvinnorna, men också för barnens skull. Kvinnojouren förtjänar all uppmärksamhet de kan få och då känns det bra att kunna hjälpa till, säger han.

Elin Malmhult, kundansvarig på Infab Kommunikation, hoppas att fler företag och privatpersoner väljer att stödja kampanjen.

– Alla kan bidra med olika saker. Vi på Infab kan kommunikation och det vill vi bidra med. Kan vårt arbete leda till att situationen för utsatta kvinnor och barn förbättras är det fantastiskt bra, säger hon.

Pressmeddelande av Kvinnojouren Karlskrona.



Till Startsidan

Dela adress till notisen: